Naucz się odmawiać

Naucz się odmawiać

Ogólnie rzecz biorąc, ludzie czasem boją się odmówić komuś, kto ich o coś prosi, ponieważ tak bardzo martwią się, że kogoś zdenerwują lub nie mają odwagi, by odrzucić prośbę.  Ludzie często nie lubią się nie zgadzać lub uważają, że powiedzenie „tak” jest łatwiejsze niż odmowa.  Inni po prostu nie mogą odmówić, bo wierzą, że muszą pomagać, nawet kosztem szkodzenia samemu sobie.  Jednak często zdarzają się sytuacje, w których najlepiej jest odmówić prośbie i ważne jest, aby nauczyć się wypowiadać to małe słowo „nie”.

Przyjmij proste strategie, by powiedzieć „nie”, grzecznie, ale stanowczo.  Nie musisz wymyślać historii, żeby odmówić.  Nie musisz oferować kiepskich wymówek.  Możesz powiedzieć nie, nie będąc nieuczciwym.

Spójrz na kilka z wielu sposobów, w jakie możesz powiedzieć „nie”:

  • Nie
  • Nie mogę tego zaakceptować przy moich obecnych zobowiązaniach.  Przykro mi.
  • Jestem teraz dość zajęty.  Muszę odmówić.
  • Chyba nie mam na to czasu, bo jestem w trakcie czegoś ważnego.
  • Po przejrzeniu mojego kalendarza stwierdziłem, że mam już wcześniejsze zobowiązania.
  • Nie. W tej chwili byłbym w stanie wykonywać tylko przeciętną pracę.
  • Nie. W tej chwili nie mam wolnego czasu.
  • Nie tym razem, następnym razem daj mi więcej wypowiedzenia, a ja dopiszę to do mojego harmonogramu.
  • Nie mogę.
  • Dlaczego nie spróbujesz kogoś innego?  Nie jestem do tego odpowiednią osobą…

Istnieje sto innych sposobów odmowy bez poczucia niepokoju lub krzywdzenia innych poprzez bycie szczerym lub nawet niegrzecznym.  Jeśli nie masz pewności, zawsze możesz poprosić o czas na podjęcie decyzji bez poczucia winy.  Możesz powiedzieć, że będziesz musiał o tym pomyśleć.  Jeśli ktoś upiera się przy prośbie, kiedy chcesz odmówić, być może będziesz musiał być stanowczy i zdecydowanie odmówić.  Nie musisz ryzykować zbytniego zaangażowania, mówiąc „tak”, kiedy faktycznie chcesz powiedzieć „nie”.

W skrajnych przypadkach ludzie, którzy nie mogą odmówić swoim szefom, którzy wymagają znacznie więcej pracy, niż są w stanie wykonać w określonym czasie, kończą albo w ogóle nie wykonują pracy, albo wykonują ją słabo.  W obu przypadkach niepotrzebnie narażają swoją pracę.  Jeśli potrafisz pokazać szefowi powody, dla których nie jesteś w stanie przyjąć dodatkowej odpowiedzialności, możesz przekonać przełożonego o swojej niezdolności do przyjęcia dodatkowej pracy.  Być może możesz zrobić listę wszystkich projektów, które już wypełniły twój talerz.  Być może możesz zasugerować alternatywne strategie lub inne, których obciążenie pracą jest mniejsze lub wyższe poziomy kompetencji, aby wykonać tę konkretną pracę.  W każdym razie nie akceptuj niczego, co naraża Twoją pracę na ryzyko lub sprawia, że ​​cierpisz później.

Niewątpliwie nauka mówienia „nie” jest umiejętnością obowiązkową dla każdego.  Powiedzenie „nie” we właściwym czasie może pomóc ci zdobyć szacunek wśród rówieśników i uniknąć zgorzknienia ze strony tych, którzy muszą to usłyszeć.